اطلاع رسانی
بسیجیان دانشجو و طلبه، نگهبان فکری و اعتقادی بسیج/ تبیین و تبلیغ، مهمترین شکل جهاد است
به گزارش دفاعپرس از خراسان رضوی، آیتالله «سید احمد علمالهدی» نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی در گردهمایی بزرگ طلاب، اساتید و دانشجویان بسیجی خراسان رضوی با عنوان «پیشگامان رهایی» که عصر امروز (پنجشنبه) در مجتمع فرهنگی آیهها برگزار شد، با تأکید بر اینکه بسیج طلبه و دانشجو، جریان بسیار خاصی در نهاد مقدس و عام بسیج است، اظهار داشت: بسیج دارای یک رسالت عمومی از طرف بنیانگذار این نظام مقدس و از طرف مؤسس نهاد مقدس بسیج یعنی امام راحل است که تمام اقشار آن در این رسالت عمومی اشتراک دارند اما در این میان، بسیج دانشجو و طلبه دارای یک رسالت خاص و مأموریت ویژهای از طرف امام بزرگوار بود که شما از جمعیت اندیشمندان دانشگاهی و فضلای حوزوی باید به این مأموریت توجه ویژه داشته باشید.
وی افزود: امام خمینی (ره) در مورد بسیج طلبه و دانشجو بر این مطلب تأکید داشتند که باید ساختار بسیج را در چهارچوب فکر و اندیشه توسعه دهند. بنیانگذار کبیر انقلاب این مسئولیت را بر دوش شما افسران جنگ نرم انقلاب اسلامی گذاشتند تا مسیر فکری بسیج را رهبری کنید و راهنمای به تمام معنا برای عرصه فکری بسیج باشید. به همین دلیل است که تأکید میشود بسیج دانشجو و طلبه باید در همه اقشار بسیج نفوذ داشته باشند و این ارتباط از نزدیک فراهم شود.
تبیین و تبلیغ، مهمترین شکل جهاد است
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی از ابتدای پیروزی تاکنون فراز و نشیبهای بسیاری را تجربه کرده و در طول این سالها، فقط رهبر معظم انقلاب اسلامی بود که زمام امور را در دست نگهداشت تا نهضت به مسیر تعالی و پیشرفت خود در هر حال ادامه دهد. در میدان نیز این تکلیف برعهده بسیجیان قرار داشته و برادران و خواهران بسیجی ما سرباز خط مقدم رهبری بودهاند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه شما تکلیف دارید بسیج را به همان شکل پیشکسوت و متعالی خود براساس اندیشه امام راحل حفظ کنید، ادامه داد: اگرچه بسیجیان ما امروزه عامل به عرصههای گوناگون جهاد هستند اما مهمتر از همه شکلهای جهاد، جهاد تبیین و تبلیغ است. اگر شما توانستید در جهاد تبیین موفق شوید و در عرصههای مختلف آن را به خوبی اجرا کنید، بهعنوان یک بسیجی مجاهد و موفق مطرح خواهید بود زیرا این تکلیفی است که امام خمینی (ره) بر دوش شما قرار داد تا بهعنوان یک نگهبان دقیق بر فراز قلههای اندیشه انقلاب اسلامی بایستید و مبانی اعتقادی را با تبیین و تبلیغ پاسداری کنید.
آیتالله علمالهدی تصریح کرد: امامین انقلاب هر دو فقیه هستند و فقیه بر مبنای اندیشه فقاهتی و مبانی فکری خود زمانی که میخواهد موضوعی را مطرح کند، باید ملتزم به سند عقلی یا نقلی باشد. به همین دلیل است که میگوییم مبنای امام راحل در تشکیل بسیج مستضعفین نیز یک معیار فقهی بود که ریشه در اسلام دارد. «بدریون» یا همان ۳۱۳ نفری که با نبی مکرم اسلام (ص) به جانب جنگ بدر شتافتند، در واقع بنیانگذاران ریشه بسیج مردمی هستند و این یک واقعیت است که امام راحل از این الگو برای تأسیس بسیج الهام گرفتند.
وی تأکید کرد: در دوران حاکمیت حضرت علی (ع) دستهای در لشکر حضرت شکل گرفته بودند بهنام «شرطة الخمیس» که در دوران جنگ، مسئولیت حفظ آرایش و نظام سپاه را برعهده داشتند و در دوران صلح، بهعنوان نیروهای امنیتی از آرامش کوفه حفاظت میکردند. اینها در تاریخ اسلام بهعنوان دومین الگوی بسیج مردمی محسوب میشوند و پس از آنها هم یاران اباعبدالله (ع) در صحرای کربلا هستند که بهعنوان سومین الگو مطرح هستند.
پیروزی نزدیک است
امام جمعه مشهد گفت: هر روز و شبی که بر این انقلاب میگذرد، تهاجمات علیه این اندیشه مضاعف میشود زیرا این نهضت درحال صعود به قلههای تکامل خود است. از روز اول، پیروزی انقلاب نهتنها بهمعنای نقطه پایان نهضت بلکه سرآغاز این جریان محسوب میشد و پیروزی واقعی زمانی است در روزگاران نزدیک به ما که دشمن شکست بخورد، تسلیم شود و جریان به قلههای خود دست یابد. این لحظه نیز بسیار نزدیک است و با وضعی که امروز در عالم وجود دارد، شواهد آشکار از پیروزی قریبالوقوع این نهضت به چشم میآید.
آیتالله علمالهدی با تأکید بر اینکه دشمن ایران اسلامی ناامید از تقابل علنی، امیدوار به راهاندازی فتنه در درون جامعه ماست، بیان داشت: اگر امروز میگوییم بسیج مدرسه عشق است بهخاطر آن است که این جریان چنین الگوهایی در طول تاریخ دارد. جریان بدریون برای پیامبر اکرم (ص)، شرطة الخمیس برای امیرالمؤمنین (ع) و شهدای کربلا برای اباعبدالله (ع) الگوهای عملی بسیجیان انقلاب اسلامی هستند بنابراین شما باید مسئولیت خود را در دانشگاه و حوزه جدی بگیرید. اجازه ندهید جریانهای نفوذ در مجموعههای فکری ریشه کنند، جلو بروند و افکار جوانان را هدف قرار دهد. اگر جوانان ما متمرکز بر اهداف و آرمانهای خود بودند، آنگاه جایگاهی همتراز با پیشینیان خود خواهند داشت.